Létání a zdravotní rizika

Letecké cestování je vždy spojené s určitými zdravotními riziky. Ne každý by měl cestovat, jak se mu zlíbí. Různé je to při nemocech, jiné v těhotenství, někomu se třeba dělá v letadle špatně běžně. Chcete vědět o zdraví ve spojení s létáním více?

V pohodě už na letišti

Někdo strach z létání překonal, někdo třeba ne. Naše rada? Nestresujte se zbytečně a buďte v klidu. Před cestou se dodatečně vyspěte, dorazte už na letiště včas bez zbytečných zmatků, pijte (protože létání dehydratuje), a klidně se i najezte (protože některé aerolinky včetně Travel Service vám jídlo nedají vždy). Samozřejmě se nepřecpěte, pozor také na nadměrnou plynatost. Na letišti také není vůbec od věci se projít. Chůze zlepšuje krevní oběh a budete víc v pohodě. Vyvarujete se tak třeba toho, že si po delším sezení stoupnete a udělá se vám nevolno. V letadle si pak stejně posedíte dostatečně tak jako tak :-)

Vzhůru do oblak

Kdo už letěl letadlem, ten různé pocity při vzletu, letu (a třeba i turbulencích) a příletu zažil. V kabině je vše trochu jiné než venku, protože se během letu mění tlak (celkově je nižší), což snižuje také množství kyslíku. Na vás cestující to téměř žádný vliv nemá, pokud jste jinak zdravotně v pořádku. Vzduch v kabině je výrazně sušší, takže můžete mít vyschlo v ústech, či nose, občas to s vámi zhoupne, mohou vám zalehnout uši, ale jinak se nemáte vůbec čeho bát. 

vzlet letadla

Pití v letadle

Před odletem se nedoporučuje kouřit ani pít velké množství alkoholu. Daleko lepší jsou neperlivé minerálky, příp. různé nealko. Alkohol totiž působí močopudně a více zahušťuje krev v těle, což zvyšuje dehydrataci. Kdo má rád kávu, ten by si po ní měl dát i vodu. Dostatek "běžných" nápojů zabrání ztrátě tělesných tekutin a již zmíněné dehydrataci, což platí především při delších letech.

Nevolnost při letu

Problémům je vždy lepší předcházet, proto se doporučuje brát na cestu volný oděv a obuv, které vás nebudou škrtit. Máte-li z létání strach, čtěte si, hrajte nebo poslouchejte hudbu, ať odpoutáte pozornost od samotného letu. A pokud vám nevolno přesto bude, pusťte na sebe studený vzduch z větráku nad sedadlem nebo poproste o sklenici vody k zapití léku proti nevolnosti (např. Kinedryl či Travel Gum). 

Zalehnutí uší a bolesti hlavy

Téměř každý si někdy při letu projde zalehnutím uší, který způsobuje měnící se tlak v kabině. Mírné zalehnutí, píchání nebo praskání v uších je běžně, nejde o nic neobvyklého. Zbavíte se ho např. zíváním či žvýkáním nebo cucáním bonbonů. Může vás z toho začít bolet i hlava, příp. zuby, doporučení platí stejná jako výše - chladný vzduchu, voda, prášek. Větší potíže by mohly nastat tehdy, jestliže máte zánět nosohltanu nebo středního ucha (příp. jste po operaci). V takovém případě může být cesta letadlem bolestivá, a proto se nedoporučuje. 

Létání s nemocí

Na palubu letadla si bez problémů můžete vzít své léky, vřele se však doporučuje mít potvrzení od lékaře (kvůli bezpečnostní kontrole při odbavení i pro případ, že by se vám něco stalo). Trpíte-li cukrovkou a používáte inzulin, platí totéž. Do letadla byste ale určitě neměli nastupovat, trpíte-li infekcí - ať už to jsou spalničky, chřipka, tuberkulózy a další podobné choroby. Personál by po vás mohl chtít potvrzení od lékaře a bez něj riskujete vyloučení z letu.

infekce

Pozor na zlomeninu

Nepříliš známým faktem je, že zdravotní potíže vám může způsobit let se zlomeninou. Jestliže jste takový úraz nedávno utrpěli, doporučuje se cestu odložit. Kvůli přetlaku při stoupání totiž může tkáň pod sádrou natéct a napuchlá zlomenina dost bolet. Určitě se proto před cestou raději poraďte se svým lékařem.

Potápění před letem

Milovníci potápění, pozor na návrat z dovolené. Do letadla byste neměli usednout dříve než 24 hodin po posledním vynoření, jestliže jste se potápěli s přístrojem. Důvodem je možná a velmi nebezpečná dekompresní nemoc, tj. vytvoření bublinek dusíku v tkáních vašeho těla, kterou může spojení létání a potápění způsobit.

potápění před letem

Nemocné srdce 

Cestovat s nemocným srdcem může být nebezpečné nejen v letadle, takže kdo má po infarktu, trpí angínou pectoris nebo má srdeční arytmii, měl by důrazně svou leteckou cestu zvážit a určitě ji konzultovat se svým lékařem. Rizikoví jsou všichni, jež pociťují příznaky nedostatečného okysličení krve. Jestliže nezvládnete vyjít schody nebo jít rychlejší chůzí, pak byste se létání měli v zájmu vlastního zdraví raději vyhnout.

Cestování v těhotenství obecně

Létat v těhotenství nepředstavuje větší problém, ale porada předem s lékařem je vhodná vždy. Do 28. týdne můžete létat v podstatě bez omezení, mezi 29. a 36. týdnem vás však už většina leteckých společností nepřepraví bez patřičného lékařského potvrzení, po 36. týdnu už (pravděpodobně) vůbec nikdo. Obecně ženy nejlépe snášejí létání ve druhém timestru, když je to nejbezpečnější i pro dítě. Samozřejmě berte ohled na vlastní zdravotní stav. V raných fázích těhotenství hrozí krvácení a riziko potratu, v pozdních pak k předčasnému odtoku plodové vody.

létání těhotenství

Létání v těhotenství

Při letu se doporučuje pít hodně vody, mít volnější oblečení, při sezení pohybovat alespoň nohami a je-li možnost, jít se občas projít po letadle. Cestu vám obecně usnadní místo k sezení v uličce nebo blízko toalety, lékařská zpráva, vlastní jídlo i kontakt na vašeho lékaře. Před odletem se také neváhejte k letu blíž informovat, některé společnosti vám nabídnou např. předností odbavení nebo ho i zařídí za vás. 

Syndrom turistické třídy

Cestování letadlem může přinést jednu nepříjemnou věc, je jí riziko vzniku žilní trombózy, jinak přezdívané syndrom turistické třídy. Sedíte-li dlouho v malém prostoru, nemůžete natáhnout nohy a změnit polohu, dochází k omezení krevního oběhu a může dojít ke srážení krve v nohách. Projevem jsou potom např. otoky a křečové žíly. Nedostatek pohybu, dehydratace a pokles tlaku pak v součtu může vyvolat právě žilní trombózu. Největší riziko je lidí obézních, vysokých, s poruchou srážlivosti krve nebo s křečovými žílami, u kuřáků, v těhotenství a u lidí starších 65 let. Rady jsou podobné jako u jiných případů - protáhnutí, pohyb, pitný režim, volný oděv a pohodlí při sezení.

Přečtěte si další článek
Zaujal Vás náš článek?

Sdílejte ho na Facebooku

Chcete posílat články na e-mail?