Jednodenní výlet na Patmos

Patmos patří mezi Dodekanéské ostrovy, které se rozprostírají v jihovýchodní části Egejského moře na území Řecka. Svou velikostí není ostrov nijak významný, má jen něco přes 30 km2, za to jeho náboženský význam je značný. Patmos patří díky Jeskyni Apokalypsy a starobylému Klášteru svatého Jana, mezi posvátná poutní místa a díky své historii je nazýván Egejským Jeruzalémem.

Výhled na přístav Skala - Patmos, Řecko

Moc zeleně tu například oproti Samu není. Na Patmu jsme byli v září, kdy byla krajina vyprahlá. Na jaře se ale celý ostrov pozoruhodně zazelená a rozkvete. I když je krajina vyprahlá, tak má tento poklidný ostrov své kouzlo, bílé domky, členitou kopcovitou krajinu s kamennými terasami a všeobjímající modř Egejského moře.

Cesta na Patmos

Na Patmos jsme se vydali z ostrova Samos, který je pro cestu na tento ostrov dobrým výchozím bodem. Na Patmos se jinak než lodí nedostanete, protože nemá letiště. Vyplouvali jsme z přístavu Pythagorion, který leží na jihovýchodním pobřeží ostrova. Využili jsme výletní loď, která se v létě směr Patmos vydává několikrát týdně.

Přístav Pythagorio - Samos, Řecko

Cesta tam uběhla vcelku rychle, trvala asi 2,5 hodiny. Vyplouvali jsme brzy ráno kolem sedmé hodiny, kdy moře bylo klidné a slunce ještě nebylo vysoko. Loďka ani moc nehoupala, jen tak příjemně.

Plavba na Patmos - vzdalující se Samos

Během cesty jsme se zabavili kocháním se výhledy na okolní ostrovy a hádáním, který to asi tak bude. I několik plachetnic jsme cestou potkali. Už jsme pluli hodně dlouho a najednou jsme se ocitli v celkem slušné mlze a nebylo moc vidět. Za chvilku už se, ale z mlhy začala vynořovat pevnina a v dáli jsem už poznala typický pohled na Patmos – tmavé majestátní hradby kláštera na kopci, obklopeny klasickými bílými řeckými domky.

U pobřeží ostrova Patmos, plachetnice

Zapluli jsme do přístavu Skala po půl desáté a zpátky byl sraz už ve tři odpoledne. A proto jsme se rozhodli si půjčit skútr, abychom si ostrov i trochu projeli. Zamířili jsme hned do půjčovny v přístavu. Pronájem byl levnější než na Samu, za 15 eur/den a skútr vypadal, že toho ještě moc nenajezdil.

Jeskyně Apokalypsy

Jako první jsme se vydali do Jeskyně Apokalypsy, kde pobýval sv. Jan. Jeskyně se nachází v kopci po cestě ke klášteru. V této jeskyni měl Janovi bůh nadiktovat Apokalypsu, která je součástí Nového zákona. Dnes tu stojí Klášter Apokalypsy a jeskyně zůstala zachována. Můžete vidět výklenek, kde sv. Jan spával a škvíry v jeskyni odkud měl k Janovi bůh promluvit.

Před Jeskyní Apokalypsy - Patmos, Řecko

Klášter sv. Jana

Naše další kroky vedli ke Klášteru sv. Jana, který se rozprostírá na kopci nad přístavem a obklopuje ho městečko Chora s křivolakými uličkami. Od kláštera je úchvatný pohled na přístav a moře.

Klášter sv. Jana - Patmos, Řecko

Klášter pochází z 11. století, kdy ho nechal na počest svatého Jana vystavět byzantský císař. Po svém založení se stal brzy centrem řeckého učení. Komplex kláštera je obehnán vysokými hradbami

Klášter sv. Jana, vstup - Patmos, Řecko

Klášter sv. Jana, zvony - Patmos, Řecko

Po vstupu přes bránu dojdete na arkádové nádvoří. Když jsme si procházeli budovy kláštera, tak na nás úplně dýchla duchovní atmosféra, kterou ještě podtrhuje vůně kadidla a zapálené svíčky. Při prohlídce kaplí vás jistě zaujmou unikátní fresky a vzácné ikony

A co dál na ostrově Patmos?

A protože jsme byli na Patmu v létě a bylo horko, rozhodli jsme se ještě trochu provětrat na skútru a někde se cestou vykoupat na nějaké pěkné pláži. Chvíli jsme bloudili směrem na jih a potkali jsme moc pěknou kapličku za Chorou.

Kaplička za Chórou - Patmos, Řecko

Také jsme se chtěli ještě vydat severně od přístavu Skala, kde mají být nejhezčí pláže ostrova, ale už se nám krátil čas, a tak jsme se nakonec koupali na pláži kousek od přístavu. I tam měla pláž jemný písek, pozvolný břeh a voda byla krásně prohřátá a průzračná.

Pak už nás čekala cesta zpět na Samos. Moře bylo odpoledne dost zvlněné a foukal docela silný vítr, ale i tak jsme si cestu užili.

Určitě bych se chtěla na Patmos ještě vrátit a mít na jeho prohlídku více času a užít jeho poklidnou atmosféru. Doufám, že se také na tento ostrov vydáte a okouzlí vás stejně jako mě.

Přečtěte si také článek o ostrově Samos, ze kterého jsme vyráželi - Samos, zelený ostrov v Egejském moři.

Přečtěte si další článek
Zaujal Vás náš článek?

Sdílejte ho na Facebooku

Chcete posílat články na e-mail?

Ochrana proti spamu:
Opište kontrolní text z obrázku. Jestliže nemůžete text přečíst, změňte jej