Reklamace zájezdu - co a jak je možné reklamovat?

Ne každá dovolená bývá ideální. Představujete si azurové a průzračné moře, pokoj s výhledem na něj a občerstvení, po kterém se budete ještě týden olizovat... a ono je všechno jinak. Pokud se vám to stane, mohlo by se vám hodit pár tipů, co můžete v takovém případě dělat.

To nejpodstatnější si řekněme hned na úvod - co je psáno, to je dáno. Máte-li ve smlouvě nebo potvrzení zájezdu napsaný pokoj s výhledem na moře (což je jeden z nejčastějších případů), máte na něj právo. Než začnete spřádat plány na reklamaci, zkuste to vyřešit na místě. Je-li s Vámi delegát, měl by to vyřešit za Vás (je za to zodpovědný a placený). Pokud není, trvejte na recepci, že máte podle smlouvy zaplacený takový a ne makový pokoj.

Můžete mít štěstí a mít lepší pokoj, než bystě měli mít

Realita s pokoji v hotelu se má většinou tak, že jak lidé postupně přijíždí a odjíždí, můžete si nakonec nabrnknout i lepší pokoj, než byste měli mít. Buďte neodbytní, choďte se často na recepci ptát a věřte, že ho nakonec dostanete. Je samozřejmě možné, že už se vám nebude chtít stěhovat, i když budete v něčem horším. Volba je každopádně na vás.

reklamace zájezdu výhled na moře

K potvrzení, resp. smlouvě si řekněme ještě jednu věc - pokud s podmínkami nesouhlasíte, nepodepisujte ji. Pokud jste si v katalogu nebo na internetu vybrali něco jiného, řešte to předtím, než pobyt zaplatíte. Berte v potaz, že něco jiného znamená např "hotel u moře" a něco jiného "pokoj s výhledem na moře". A než odjedete, udělejte si třeba zálohu internetové stránky (screen obrazovky), ať máte příp. důkaz, co přesně jste si objednávali.

Co je možné reklamovat?

Vrátili jste se z dovolené a jdete do bojové pohotovosti - reklamovat zájezd. Co přesně máte právo reklamovat? 

  • Potíže s dopravou, např. posunutí odletu o více než 4 hodiny, horší přepravní třídu nebo chybějící transfer do hotelu
  • Nižší úroveň hotelu, tedy pokud jste objednali 4* a dostali jen 3*
  • Jiný a horší než objednaný hotel (v obchodních podmínkách se o tom obvykle píše)
  • Špatný pokoj, což je především již zmíněný chybějící výhled na moře
  • Kamenitá pláž místo písčité a znečištěná pláž nebo bazén
  • Vzdálenost od moře, která byla výrazně větší než měla být
  • Jídlo, máte-li mít např. all inclusive a hotel má jen polopenzi
  • Zkažené či nepoživatelné jídlo, a tím i možné zdravotní potíže
  • Chybějící vybavení hotelu, např. není bezplatný internet, fitko, sportovní hřiště nebo bazén
  • Nefunkční vybavení, tj. WC, sprcha, klimatizace, fén či výtah
  • Snížený komfort, např. nedostatečný úklid, přílišný hluk, zápach, plíseň nebo hmyz a další "zvěř" na pokoji

Co není možné reklamovat?

Češi jsou skutečně vynalézavý národ, ale i reklamace zájezdu má své hranice. Počasí skutečně reklamovat nemůžete a ani zpoždění kvůli špatnému počasí (dopravce bouřku bohužel neovlivní). 

reklamace zájezdu na pláži

Totéž platí o nadměrném množství řas a medúz, přílišném množství cizinců v hotelu, minimálním množství ruliček toaletního papíru na toaletě, příliš horkému písku na pláži nebo že při odlivu není na pláži voda. Pokud však něco bylo v katalogu, právo je na vaší straně.

Jak zájezd reklamovat?

Není-li možná oprava ani kompenzace přímo na místě po dohodě s hotelem nebo delegátem, sepište protokol o závadě, kde napište vše, co není a mělo být. Nezapomeňte přitom na důkazy, ideálně účtenky a vypovídající fotky (čím víc, tím líp). Protokol si nechte od delegáta podepsat, abyste mohli žádat po návratu o finanční kompenzaci. 

Po pořadateli zájezdu a delegátovi můžete v některých případech požadovat nápravu ihned, např. když cestovka nezajistí transfer z letiště a musíte si platit taxík nebo jste nuceni platit cokoliv navíc kvůli těmto chybám. Vodítkem u klasické reklamace pak může být Frankfurtská tabulka slev, reálně můžete získat 5 až 50 %.

reklamace zájezdu pláž

Kdy a kde zájezd reklamovat?

Po návratu z dovolené máte 1 měsíc na reklamaci a termín rozhodně nepromeškejte. I kdyby byla pravda vše, co budete psát, nárok na odškodnění zanikne. Zájezd proto v této lhůtě reklamujte (osobně, emailem nebo doporučeným dopisem) u společnosti, kde jste si ho objednali - ať už přímo u cestovky nebo agentury, která vám ho online zprostředkovala. Na vyřízení reklamace má každý subjekt 30 dnů jako u běžné reklamace zboží.

Co by v reklamaci nemělo chybět?

  • Adresa prodejce
  • Vaše osobní údaje
  • Datum podání reklamace
  • Informace o zájezdu včetně čísla smlouvy/potvrzení
  • Jak jste na místě problém řešili
  • Popis vady/vad
  • Návrh odškodnění (proplacení nákladů nebo sleva z ceny zájezdu)
  • Info, zda už nějaká náhrada nákladů proběhla
  • Podpis
  • Přílohy (fotky, účtenky aj.)

reklamace zájezdu moře

Reklamace neuznána

Někdy uspějete, někdy ne. Pokud jste nepřeháněli nebo v reklamaci zájezdu nelhali, zkuste se na cestovku nebo cestovní agenturu obrátit znovu a celou situaci opět vyřešit. Pokud se to nepodaří, zbývá už pouze soudní cesta. A v takovém případě zvažte, jestli to má pro pár stovek nebo pár tisíc korun cenu. 

U kterých destinací jsou časté reklamace?

  • Tunisko
  • Turecko
  • Egypt
  • Řecko
  • Bulharsko

A na co máte nárok pokud Vám byl zrušen nebo zpožděn let? Přečtěte si článek o kompenzacích.

Přečtěte si další článek
Zaujal Vás náš článek?

Sdílejte ho na Facebooku

Chcete posílat články na e-mail?

Ochrana proti spamu:
Opište kontrolní text z obrázku. Jestliže nemůžete text přečíst, změňte jej